si, že nečiní toho z lásky, nýbrž z tragioké obětovnosti. Jest však stejně šťastná, když ji "starohorsky filosof", prozradiv svou taktiku, vyvede z omylu a vstupuje s Ledvinou do manželství, které nepotřebuje a nežádá si romantického bengálu. I není Alois Vojtěch Šmilovský filosofem lásky, jak se sám domníval, nýbrž jen jejím střízlivým povychladlým didaktikem, který dovádí své postavy nevášnivých milenců k harmonii tak .snadno hlavně proto, že si zakryl napřed sám oči před rozpory, plynoucími především z iracionálních kořenů vztahu mužova a ženina, vymykajících se rozvaze kmotrů Rozumců. Bylo-li kdysi žertem pověděno o Nerudovi, že nepohleděl lásce dosti hluboko do očí, ježto zůstával starým mládencem, vysvětluje nedostatek opravdového, osudového erotismu, jenž jest na výšinách lyrický a v hloubkách tragický, u Šmilovského to, že byl příliš manželský, příliš rodinný a že často s chladné povýšenosti pána velmi rozumného a ctihodné· ho soudil o tom, čeho buď vůbec neznal, nebo nač již dávno zapomněl. Byl v tom uvědomělým protivníkem skutečných vůdců své generace, Vitězslava Hálka, Gustava Pflegra Moravského, Karoliny Světlé, a měřen právě jejich pojetím lásky, opravdu nebyl básníkem. * Spisovateli tohoto protiromantického založení musil ze všech románových forem, které pěstovali jeho vrstevníci, zůstati nejvzdálenějším román lyrický, který čeští Májovci přijali z ruky George Sandové: ani tvořivá obraznost, ani nevázaná 159