je růžovými ilusemi, které se v plném světle skutečnosti rozplývají jako jitřní mlha. Není schopen ani lásky ani činnosti a vždycky si namlouvá in· tensitu citů, jež jsou jen prchavé a jej sama předčasně omrzí. Svou vnitřní prázdnotou zaplašuje velkými myšlenkami a projekty, které se., nejsouce doprovázeny ani špetkou energie, nutné k jejich provedení, mění v mýdlové bubliny pouhých frází. Není dosti inteligentní, aby pochopil vědecký výklad světa; chybí mu tvůrčí jiskra, aby si vytvořil básnickou skutečnost vlastní; pro nedostatek vůle a vytrvalosti jest úplně ztracen v praktické skutečnosti. I propadá na konec v skeptické pohrdání každou lidskou snahou a po Byronovi papouškuje cynické zásady zoufalého nihilismu, než najde tupé zapomenutí v alkoholickém omámení. Zklame svou matku, která ho zhýčkala; zprotiví se své přítelkyni Luise, jejíž složitá bytost s ním experimentovala, jsouc dočasně přitahována mužem, potřebujícím jejího obrodného za· sažení; zhubí svou ženu Parnassii, jež nebyla proň o mnoho více než modrou květinou exalto· vané touhy romantické. Šmilovský postřehl na něm trojí hlavní rys romantické nemoci: prudkou impulsivnost, kte.rá stejně rychle zhasíná jako vzplanula; blouznivé toužení po záhadném a ne,· známém; nedostatek vůle, provázející bohatý život citový . . . kombinace těchto tří' prvků znamená pro jednotlivce prokletí a pro společnost rozvrat. Jaká škoda, že tato důmyslná a pronikavá kritika romantického typu ulpěla na pouhé negaci, a že spisovatel nedovedl proti Hanušovi a Parnasii postaviti postavy opravdu kladné, přesvěd. 156