popřál sebe chvatnějšího pohledu do krisí, zápasů a zkoušek, kterými se v ocelárně života tak podivuhodně vykalily jejich karaktery. Odtud též onen dojem podzimního jasu, ale zároveň pod. zimní ustydlosti, který ovane čtenáře, často z knih Šmilovského, zvláště sáhne·li po nich v blízkosti románů V. Hálka, K. Světlé nebo Gustava Pílegra Moravského, kde nad zápasy mladých srdcí o lásku a štěstí vanou prudké jarní větry a křižují blesky vášnivých nocí letních. Kdežto tato básnická srdce se skromnými vlohami filosofickými hledala v temných hloubkách individuální citovosti a v záhadných dálkách utopistického reformismu stále znovu a s napětím všech sil odpověď na rousseauovský problém štěstí, domníval se klidný a střízlivý Šmilovský, že odpověď spolehlivě našel a že ji může sděliti s tápajícími. Po jeho názoru nezávisí pokrok společnosti na tom, provedou-li se reformy v útvarech sociálních a veřejných, zdokonalí-li se zákony a přetvoří instituce, odstraní-li se překážky volného rozpětí individuální osobnosti - toto vše nepomůže ani blahu celku, ani nezaručí štěstí jednotlivcům. Toho se dosáhne jediné převychováním individua, zušlechtěním vůle jednoho každého z nás, mravní kázní, která potlačuje sobectví, vede k činnosti a ,ke kultu povinnosti, rozvíjí to, co jest v člověku nejlepší - tedy proti pokroku sociálnímu vývoj mravní, proti reformismu výchova, proti revoluci evoluce ve smyslu goethovském. Tento netoliko protiromantický, ale doslova klasický ideál nabývá u A. V. Šmilovského příchuti silně konservativní tím, že protirevoluční 151