křižovatkách života, kde by be,zpomocná mladost bud' zabloudila nebo pozbyla odvahy dořešiti svůj osud. Když byl ~milovský zosnoval v libomudrckém "Kmotru Rozumcovi" kolem takové postavy lidovýchovný a mravoučný katechismus praktické moudrosti občanské, jal se je umisťovati v románových a povídkových dějích, stále závažnějších. Sprostným člověkem božím jest stejně maloměstský živnostník krupař Kleofáš jako venkovský farář Cvok, hrdina výtečné kněžské povídky "N ebesa": j sou to bezprostřední mudrci srdce, kteří v přirozené dobrotě a v neklamném citu nacházejí svou jistotu. Mnohem výše stojí již oba statkářští hosté, setník Dřevnický a rada Matěj Sychravý, u nichž moudrost plyne ze zkušenosti a praktická filosofie z rozvahy, takže se jim se samozřejmou důvěrou svěřují ti, jimž chtějí a dovedou pomoci. Ale tento skladný :typ došel vyvrcholení ve dvou postavách mužů, vysoko povznesených nad marné kolotání v labyrintu světa a bezpečně usazených v lusthausu vlastního srdce: sarkastický shakespearovec doktor Sluka, zvaný "starohorský filosof", a abbé Dobrovský v selance "Za ranních červánků", osvícenec a humanista s ironickým úsměvem kolem jemných rtů, jenž sám stoje nad lidmi, neváhá jim pomáhati. Nelze si nezamilovati těchto nejpropracovanějších postav u ~milovského, do nichž spisovatel vtělil nejvíce ze své koncepce života, ale přece nelze zhola uvěřiti jejich moudrosti, někdy umírněně stoické, jindy zdrželivě epikurejské. Stavíť je básník před čtenáře příliš hotové, zaokrouhlené, statické, aniž 150