onen nedostatek spontanity a ilusivnosti, který se klade mezi knihu a čtenáře, zřídka kdy přemoženého sytou konkretností zhuštěného života. * Přísloví a pořekadla, jimiž Alois Vojtěch Šmilovský koření s takovým zalíbením nejen řeči svých starosvětských postav, ale také samo epické vypravování, jsou zároveň výrazem jeho svéhlavé originality jazykové i silného sklonu didaktického. Rozený a uvědomělý pedagog sám rád poučuje a vychovává své čtenáře, kteří se svěřují jeho vedení, a neúnavně vynalézá postavy, jež by povahou i dějovým postavením mohly převzíti tuto úlohu: muže neb i starce osudem vyzrálé a životem zkušené, kdykoliv ochotné přispěti mladému, neustálenému pokolení radou a pomocí a rozvíti při tom celou soustavu praktické moudrosti, takže se u nich resonérství ironicky zahrocené doplňuje s mravním a činorodým posláním vychovatelským. Sami mají zpravidla již za sebou bouře životní a rozpory osudové, z nichž si vynesli rovnováhu a klid; rozumějí skutečnosti a nepohrdají mudřeckou aneb básnickou knihou, schopnou prohloubiti toto pochopení; spřáteleným rodinám neodeprou tito hmotně zabezpečení inteligenti ani finančních prostředků, je-li potřeba, ani diplomatického zakročení v choulostivých situacích; ale především jim připadá zprostředkovatelská úloha v zápletkách milostných a rozporech rodinných, v nichž se jejich zkušená hlava a jejich dobrotivé srdce neoctnou v rozpacích - laskavý konservativec přisuzuje moudrému stáří rozhodčí místo na 149