nými . obrazy šlechtických hnízd na statkářské romány českého spisovatele, který - jak pří. značno pro měšťanský ráz naší literatury let sedm· desátých a osmdesátých! - venkovské dvorce a zámečky jihozápadních Čech neosadil urozeným a výlučným panstvem, nýbrž měšťanskou inteli· gencí, jež se k půdě a k práci o ní vrací buď z rodinné tradice nebo odpočinkem po činnosti v městě. Jako do panských újezdů ruských a pol. ských románopisců, tak i do těchto statkářských hnízd českých doléhají vlny veřejného života a změny sociálních poměrů jenom zdáli a jakoby odmocněny. Čas se tu zastavil, a přirození konser· vativci, posilovaní životní filosofií sousedních lékařll a zbožnou rovnováhou venkovských kněží, čelí jeho rozmarné zlobě klidnou stálostí, pro niž zrají zkouškami svého rodinného štěstí. Šmilovský, nedbající vůbec zevních podmínek, jež ustalují povahu lidskou, si vůbec prominul zobraziti 'statkáře a venkovské továrníky v práci jeJich povolání, v hospodářském napětí, ve styku s dělným lidem a připravil se tím o žadoucÍ kon· 'kretnost; právě v mnohých - a zvláště v obou rozsáhlých skladbách statkářských "Starohorský filosof" a "Na čerstvém vzduchu" - bije do očí, u srovnání s pracemi Hálkovými a Nerudovými, ba i s vlastními maloměstskými povídkami Šmi· lovského, nedostatek životní ilusivnosti, která jest výsadou a zárukou integrálního realismu. Stálá snaha typisovati odňala těmto pracím Šmilovského svěže bezprostřední konkretnost drobných a důvěrných rysů individuálních, stejně jako na· piaté a leckdy až dýchavičné úsilí o komposici 10* 147