nejbezpečněji. Odsud vyvážil ve "Starém varhaníku" svou první rozsáhlejší skladbu výpravnou, když se na pl181hu let sedmdesátých obrátil defini· tivně od lyriky a dramatu k povídce a románu; zde našel svého "Krupaře Kleofáše" i další galerii starosvětských figur a figurek pro drobné povídky povahokresebné s vtipným situačním z'a:ostřením, mezi nimiž se "Jehla" odedávna právem považuje za příklad novelistické koncentrace a epigramatického vtipu dějově osvětleného; zde, jak ukazuje utěšená pohoda "Kovárenského pana Antonína", měly kotviti velmi' originální Mvely "bez lásky", nad nimiž umdlela ruka spisovatele k smrti nemocného. V jednom z těchto děl Šmilovského přistoupil ke znalci-psychologu maloměstské duše také básník, který si klíčem intensivně prožité vzpomínky odmyká samo tajemství světa ,dávno zapadlého a z podsvětí vyvolává duše, již hluboko se napivší z Lethe - to v první řadě "Rozptýlených kapitol", rovnocenné v povahokresbě, i v životní moudrosti s "Babičkou" B. Němcové a přece tak osobitě svých slunným a teskným ovzduším odpoledne říjnového. Literární dějepisci rozlišují se zálibou v těchto maloměstských obrázcích Šmilovského, kterými motivy a modely k nim přispěla Mladá Boleslav, kterými Klatovy a kte.rými Litomyšl; též se tázávají, do jaké míry dovedl spisovatel postihnouti zvláštní svéráz toho onoho města. Tomuto počínání by se Šmilovský sám, jenž do své vlastní tvůrčí dílny viděl jasně, ač poněkud osobivě, patrně ironicky a odmítavě usmál: úmyslnou a důmyslnou kombinací rysů individuálních a lokál· 10 145