úřednické inteligenci, strážkyni zákona, vůdkyni občanů, hlasatelce zdravé a středocestné moudrosti a morálky a nadto pozorné vykonavatelce odkazu národního obrození. Jest třeba připomenouti, že to byl právě Šmilovského orgán "Osvěta",který se nabídl za sourodého mluvčího této vrstvě českého měšťanstVla a české inteligence? Klade-li Šmilovský v některých svých pracích děj do Prahy, jest to jen episodicky a skoro bez zájmu o cokoliv jiného než o milostné zápletky a rodinná nedorozumění, s patrnou nedůvěrou ke složitějším formám městského života, jehož spisovatel patrně vůbec nezná. Ale ačkoliv mu zřejmě chyběl také přímý názor na selský lid venkovský a onen důvěrný vztah k němu, který jediné zaručuje teplou a přesvědčivou konkretnost, neustával psáti o venkovanech a zároveň i pro ně: od debutní "Bětušky" postupuje tato řada vesnických povídek Šmilovského přes rozlehlou kroniku o "Martinu Olivovi", kterou mínil soutěžiti se Světlou, až po onen cyklus mravokárných příběhů ze vsi, který teprve pohrobně a ještě neúplně došel knižního souboru a mohl by se po vstupní povídce nazvati "Pod doškovými střechami". Jsou to umělecky nejpochybnější kusy výpravné prósy Šmilovského, jimž trvale zůstává vtištěn původ z Pečírkova "Národního kalendáře" a zároveň vnitřní souvislost s Pravdovými naivními a srdečnými "povídkami z kraje": vezjednodušených rysech a s prostoduchým rozvržením světla a stínu se tu Šmilovský soustřeďuje na karakteristiku výrazných, ale skrovně zajímavých venkovských figur, aby na nich dovcozoval nikoliv 143