protilehlý. Jeho podobence musíme hledati zcela jinde. Jsou to neromantičtí a protiromantičtí psychologové malého světa z rodu Jeana Paula, Vojtěcha Stiftera, Viléma Raabeho, obrácení do nitna jednotlivcova, v němž shledávají pravou tragiku, nezávislou na hromadných podmínkách a na pře· kvapujícím zevním dění, nehluční epikové vývoje lidské duše v rámci šosáckého prostředí; objevitelé květiny a broučka pod nohou chodcovou a hvězdnatého nebe v jeho srdci; básníci všedního dne, který jest pro ně zkratkou věčnosti; spisovatelé ve své době naprosto nečasoví a v budoucnosti stále svěží - heslo jednoho z nich " Vzhlížej ke hvězdám, ale nezapomínej na zemi!" mohlo by býti epigrafem celého díla našeho Aloise Vojtěcha Šmilovského. * Májovci, kteří toužili po tom, aby složitou malbou románovou zpodobili duši města s jejími sociálními podmínkami a třídními rozpory, uskutečnili svými díly svůj plán jenom z malé části. Jediný G. Pfleger Moravský stvořil alespoň v jedné ze svých vyzrálých skladeb pražský společenský román a našel pak v Jakubu Arbesovi učelivého následovníka. Karolině Světlé v jejích náročných románech staropražských vadila divoká romanesknost základní koncepce v reálném pozorování, a krajně individualistický zájem o citová dobrodružství zdusil smysl pro činiteJe kolektivní; ostatně básnířkia sama stavěla své temné obrazy staré Prahy úmyslně do vzdálené perspektivy hi· ,storické. Jan Neruda záhy resignoval na román 141