tických povah", kterou nejen pro Německo nad· hodil B. Spielhagen, a řešil ji nekolikráte; v "Setníku Dřevnickém", jenž vedle "Kmotra Rozumce" má nejsytější historický kolorit, přihlédl i k politické stránce otázky. Jeho statkář SeziIl1la jest pokrevným bratrem Olšovského a Lesnického ze "Ztraceného života" a ovšem jest spíše blízek tomuto klidnému muži osvěty a činu než onomu tragickému hrdinovi revoluční rozervanosti, ale kdežto Pflegrův Lesnický starý revoluční program proměňuje se soustalVnou důmyslností v pokrokovou veřejnou akci, přestává Šmilovského Sezima po amnestii býti vůbec revolucionářem a v resignované moudrosti Candidově skromně okopává svou zahrádku, spravuje a melioruje své hospodářství, chystá si ženitbu a ani na okJamžik nepomyslí na to, jak by sloužil ideálům své slavné, revoluční mladosti. N a věci nemění nic, že podle svého politického přesvědčení byl Šmilovský stejně jako I'fleger Moravský libe.rál s jemným smyslem jak pro národní spravedlnost, tak i pro demokratické reformy; podle temperamentu a mravního názoru byl typický konservativec, jemuž - mluveno jazykem jeho doby - nešlo o pohyb, nýbrž o stabilitu a rovnováhu. V tom se lišil nejen od českých Májovců, ale i od jejich cizích učitelů, které bezpochyby také znal a studoval, ať to byli románopisci mladoně· mečtí, ať pozdní romantikové francouzští s Ceorge Sandovou v čele, ať konečně Turgeněv, k němuž právě tehdy naše literatura postupovala od Gogola: toto všecko byl svět A. V. Šmilovskému 140