ochranou v "Obrazech života", a který se pak do Nerudova "Lumíra" přihlásil starosvětskou povahokresbou "Páter Antonín", stál vlastně stranou pravých Májovců, s nimiž se nestýkal ani společensky lani literárně: soutěžil-li po léta s předními prosaiky školy, Nerudou a Hálkem, v rovnoměrném a čestném agónu, stavěl se k jiným vypravěčům družiny, ke Karolině Světlé a ke Gustavu Pflegru Moravskému, přímo odmítavě, a dodnes tvoří jeho dílo namnoze názorový i výrazový protiklad románové prósy Májovců. Poslední a dobře zasvěcený životopisec Šmilov,ského, Albert Pražák, shledal do podrobností v jeho biografii příčiny, které ho již za literárních začátků oddalovaly od mladých vůdců slovesné revoluce a přibližovaly spisovatelům konservativním jako V. Štulcovi a V. Zelenému: jeho vl,astenecký historismus, jeho kult Královédvorského rukopisu, jeho laciné mythologisování v rámci konvenční přírody, jeho melodramatický poměr k lyrice, to všecko ukazovalo u mladého, ne právě výrazného literáta nazpět k onomu vyzáblému epigonství předbřeznové romantiky, jíž Neruda s Hálkem vypověděli boj. Šmilovského obrat od zastaralého idealistického veršování k jadrné realistické próse, který se udál za jeho klatovského pobytu, znamenal, že, dozrávající spisovatel dává Májovcům vlastně za pravdu a že se k nim alespoň volbou látky a umělecké metody, byť nikoliv názorově, postupně přichyluje. Ale ani pak nedošlo k osobním stykům, a venkovskému samotáři se nedostalo od pražských vůdčích osobností ani přímého povzbu 137