tématu jenom z dálky, ale přece by bez nich "Zpěvy páteční" nebyly úplné: k heraldické symbolice češství, rdícího se červenou krví a současně čistě svítícího bílou něhou, náležela u zaníceného liberála nerozlučně apotheosa nekonečného pokroku lidského, uskutečňovaného neumdlévajícími silami národními. Úhelná koncepce národa, prožívajícího v oběti za celé člověčenstvo svůj Ve1ký pátek, jest zároveň romanticky mystická i moderně liberalistická, jako by si Mickiewicz podával ruku s Meissnerem, věřící křesťan s hlasatelem svobodomyslnictví zcela profánního, takže náboženských symbolů jest užito ve službě politickonárodního vyznání. Ale neběží snad o vyznání programu, nýbrž předevší~ o zpověď, do níž se synthesovaly skutečnosti celého života, zkrvaveného utrpením a otužilého odříkáním. Jako kdysi v statečné básni první mužnosti "Vším byl jsem rád", tak nyní v lyrických modlitbách "Ecce homo" a "Anděl strážce" přehlíží Neruda tragické etapy svého života, z nichž si dovedl vynésti, nezapíraje návalů pesimistických, havlíčkovskou poctivost a sílu, nerudovskou chrabrost a víru v hodnoty nadosobní i soplicovské hrdinství pana Jacka· Robaka na české půdě, zmrvené husitskými vítězstvími i ztrátami. Mučivé nálady nemoci, naléhavé tuchy smrti, resignované rozhodnutí, loučení se při rozchodu se světem zaléhají do poslední knihy Nerudovy, a pašijová myšlenka v ní zatlačuje důvěru ve zmrtvýchvstání, která se patrně také účastnila koncepce celku. Zase se jako v Nerudově prvotině ocitáme v blízkosti hrobu, opět odklon od individuálního 133