kova duše: od jarního zápasu s nedůvěrou v dobré dary omládlého života k letnímu oddání se do slastného pocitu životního bezpečí a odtud přes podzimní zrání k elegické resignaci až po zimu, kdy s vědomím nezničitelné osamělosti roste tušení blízkého a na konec vítaného závěru ve smrti. Se změnou scenerií, jež ovládá Neruda nejdůslednějším pleinairem, jak tehdy počátkem 80. let zůstával našim krajinářům-výtvarníkům potud nedostupný, postupuje i přímo dramatický smyslový i citový vzruch, obrat a návrat do sebe. V závěrečných zimních motivech převládají vzpomínky a tuchy, které neobjímají jednotlivé životní události, nýbrž je shrnují syntheticky; také scenerie pozbyly všeho impresionismu a staly se typickými. I jest tu dovršeno Nerudovo úsilí, zbaviti krajinu prosté funkce dekorativní, postihnouti v přírodě ony děje, jež jsou věrnými obdobami duše.vního života básníkova, pozvednouti přírodu na symbol vlastního osudu. A však zmonumentalisování vlastního osudu není posledním básnickým slovem Nerudovým; tím jest zmonumentalisování osudu národního, jemuž v příkladném hrdinství dovedl docela podříditi své osobní já: "Zpěvy pátečními", přervanými kdesi uprostřed verdiktem nemoci a smrti, se končí Nerudův básnický vzestup. Při jejich posuzování nesmíme nikdy zapomenouti, že jsou fragmentem: podobají se mohutné presbyteři smělé klenby gotické, k níž loď nebyla dostavěna. Obě proslulé a drahé skladby pathosu vydrážděného až k závrati, které celek dnes otvírají i uzavírají, prozrazují vznik příležitostný a blíží se k ústřednímu 132