osamělosti bez rodiny a pokračování, její zajíkavá a přece nepotlačitelná touha po dítěti, v němž se jediné obnovuje pravá mladost a nejbezpečněji prožívá synovství boží. Lyrickou zpovědí této osudové osamělosti a marného úniku z ní jest pak kniha Nerudovy nejčistší poesie, jeho "Prosté motivy". Dvojí vášnivý hon za erotickým pozdním štěstím, kdy básník zatoužil, rozhořel a resignoval, omladil a obrodil Nerudu citově. Opětovaný pošumavský pobyt rozlomil samovolná pouta pražského samotáře a u· vedl ho do důvěrného styku s podhořím, takže postřehl a pochopil jako nikdy před tím věčně proměnlivé dílo neunavné přírody. Snad mu byla uměleckým popudem i soutěž s mladou tehdy lyrikou českou, která za vedení Vrchlického pře· konala to, oč se snažil Nerudův již mrtvý druh Hálek, ztotožnění srdce s přírodou. Lumírovci, k nimž Neruda lnul s laskavou shovívavostí star· šího bratra, posilovali ho v jeho dávném úsilí po· staviti se k přírodě s nejmenším nákladem reflexe a s největším napětím proniknutí smyslového. Snad lze i přímým působením Vrchlického na Nerudu vyložiti, že "Prosté motivy" záměrně komponoval a že, nepřidržuje se ani postupu vzni· ku ani způsobu lyriokého deníku, kde se zazna· menávají .bezprostřední dojmy, sestavil z nich přísně jednotný celek. Jsou·li "Prosté motivy" rozděleny přesně podle ročních časů, neznamená to jenom, že příroda, jíž se básník svěřuje se svým intimním životem smys· lovým a citovým, prodělává svůj pravidelný a věčný koloběh, ale že jím prochází stejně básní· *9 131