tak odevzdaně své době jako právě tuto, a nikde neuvolnil tak malý díl své básnické i lidské bytosti, jež nás podmaňuje právě tím, co jest opakem "Písní kosmických": mužnou zamlklostí, zdrženlivým gestem, ovládnutou mimikou před rozpory světa a osudů. Bylo třeba počkati pouhá čtyři léta, než se tento básník nalezl a vysloviL V témže roce, kdy "Písně kosmické" mimoděk prozradily rozpaky Nerudova lyrismu, dostoupilo jeho epické umění v próse "Povídkami malostranskými" svého vrcholu: nebylo možno postoupiti již výše v genrovém realismu, soustřeďujícím se k povahokresbě i k novelistické zkratce; nebylo lze v rámci starodávného malosvěta městského podati z lidské komedie více než se stalo zde za zcela osobitého spojení objektivisace i účasti; na samých výšinách laskavého a shovívavého lidství svítí Nerudův dickensovský a kellerovský humor, neodlučitelný od realistovy lásky k zemi a jejím dětem. Že od "Povídek malostranských" vede přímá dráha k "Baladám a romancím", nebylo, tuším, doposud postřehnuto, ač to leží na dlani. Virtuosní povídkové notturno "U tří lilií" má karakteristický spád Nerudových balad, nad vzpomínkovou "Svatováclavskou mší" se stře posvátné kouzlo Nerudových legend, a capriccio "Jak to přišlo, že Rakousko nebylo rozbořeno", jest zosnováno v improvisačním rozmaru z téže látky, z níž úsilnou stylisační prací vznikaly Nerudovy romance: ztracený svět mladistvého domova, pozorovaný z mužného odstupu, se básníkovi stává místem oddechu, kde možno se oddati potřebě dočasného oproštění. Tam vedly 9 129