lu "Růže stolisté"; připusťme ochotně, že Neruda vložil mnoho rozmarného kouzla do svého zlidštění a zdůvěrnění vesmíru; nezapomeňme si připomenouti, že smělý rozlet Nerudův do kosmu na širokých křídlech výbojné myšlenky znamenal osvobození i zmužnění českého ducha, jímž byl po průkopnickém činu Máchově umožněn vzestup Vrchlického, Březinův, Theerův a posléze Horův - a přece se nezbavíme uměleáých rozpaků před tímto Nerudovým veršovým dílem kdysi nejpopulárnějším a zevně nejnáročnějším. Nejenom proto, že tu leccos, jak ukázalo literární badání poslední doby, pochází z druhé ruky, a to spíše z lehce srozumitelných příruček než z knih skutečně vědeckého posvěcení; ani proto, že zde básně čistého typu zřejmě ustupují veršovaným feuilletonům a řečňujícím chansonám, jejichž velmi účinné pointy a refrény nemají často daleko k truismům. Ale Jan Neruda, jenž si v letech poetického úhoření takřka odvykl zmocňovati se skutečnosti básnicky, jest v "Písních kosmických" v stálých rozpacích, mění sloh, užívá výrazových forem mladších druhů na Parnase i s jejich rétorikou a dekoračností, užívá vlastního zkratkového a pregnantního umění slova jen výjimečně, a to většinou v básních nižšího rozletu a skoro hálkovského formátu. Pětkrát neb šestkrát tryskne čistým paprskem podzemní zdroj lyrické geniality, deroucí se z hloubek tragických prožitků, z nichž se dovídáme v básnickém aper~u jenom synthesy, podávané v náznacích, ale početně jest to příliš málo na cyklus o skoro čtyřiceti číslech: nikde nesloužil Jan Neruda-básník 128