spolupráci citu na výstavbě básnického světa se Jan Neruda neubránil. Ale tam, kde bychom tuto citovost hledali v projevech nejspontánnějších, v "Knize veršů lyrických", nacházíme ji ve stálých zápasech s rozumem analytickým a se skepsí velmi ostražitou, jež sice umlkají v emfasi srdce léčícího svou samotu na prsou matčiných, ale tím neodbytněji propukají v lyrických hovorech s umírajícím otcem a s nerozumějící milenkou. Vlastním objevem pro českou pť?esii byly oba dosud neoceněné cykly "Elegické hříčky" a "Z kraje", v nichž napověděno mnohé z budoucího lyrického tajemství příštích "Prostých motivů". Nejsou to posud přírodní obrazy, nýbrž spíše jen náčrtky k nim, vždy několik tahů a čar na vytrženém listu básníkova skizzáře, stále doprovázené jakoby zaškrcenými výkřiky rozmaru, touhy, rozmrzelosti, vervy a smutku - krajina se zde z rámce a z podobenství mění přímo ve stav duše, svobodné v každém hnutí a krajně pravdivé ve všech projevech. J sou to samy počátky básnického impresionismu českého, k němuž brzy vyzrává i Hálek, šťastný syn a zároveň milenec venkovské přírody a tím Nerudův antipod. Neruda se nestal ani básníkem domácí přírody, ani mistrem symbolických krajin duše dříve, než se napil na cestách za hranicemi svobodného světového vzduchu, pomáhaje tím naší kultuře k zevropštění a k osvobození pohledu a názoru. Není nesnadno shledati si důkazy toho jednak ve slavné sbírce cestopisných "Obrazů z ciziny", jednak v knize povahopisných črt a novel kosmopolitické společnosti, "Různí 126