niemi, nýbrž rozpory skutečnosti; odklon z oblastí života a slunce do světa smrti, nemoci, tlení a zmaru; lhostejnost k lékům přírody a lačná zvědavost na jedy, namíchané v· ponuré laboratoři moderního města; ostrý a vzbouřený smysl pro společenské disonance a mravní křivdy; až vtí· ravá účast skeptického a kritického rozumu při výstavbě lyrických celků. Z těchto všech "prokletých básníků" jest Jan Neruda nejstřízlivější a nejracionalističtější, že to v něm až zabíjí básníka: analytický rozum jest na stráži, aby se snad neprozradil cit a aby do slohu suchého a studeného nevnesl emfatičnost, místo níž jsou verše zatěžovány reflexí. A přece podstatu každé opravdové lyriky vytváří pravý opak tohoto živlu rozumově rozjímaného, jak to ukázal právě Baudelaire ve "Květech zla", kde úžasná názornost smyslová přímo ujařmuje myšlenku svou kypivou konkretností. Nerudovy smysly však doposud mlčely před zevním světem, v němž ho poutala civilisace více než příroda; proto se dovedl obejíti bez krajinného pozadí, na rozdíl i od obou mistrů, které tehdy jediné uzná· val z domácí tradice, od Erbena, posvátného vyznavače krajiny účastné, i od Máchy, zoufalého pěvce přírody lhostejné a bezcitné. Když vyšlo "Hřbitovní kvítí", nebylo v Čechách vůbec literární kritiky, aby někdo vytkl rozborem díla tak revolučního mladému Nerudovi pravý vývojový cíl: uvésti rozumový prvek v rovnováhu se smyslovostí, která znamená záruku konkretnosti v uměleckém tvoření a posléze uvolniti cit, nejsilnější inspirační živel v lyrice vůbec. Toho se 123