tohoto tísnivého pocitu tím, že se zamyslíme nad logikou básníkova vývoje, jenž se začíná uměleckým paradoxem a končí mravní apotheosou! * Na svůj první velký literární neúspěch, jímž se čtyřiadvacetiletý začátečník postavil proti tradici i proti současníkům jako básnický kacíř, Neruda sám nezapomínal, doprovázeje trpkou tu vzpomínku oprávněným hrotem výčitky; ani my nesmíme zapomenouti "Hřbitovního kvítí", máme-li pochopiti východisko Nerudova uměleckého vzestupu. Nevlídná knížka, k níž snad vede neviditelná a těžko určitelná stezka od Máchova "Máje", stála ve vzdorném osamocení v české lyrice vrstevnické, a nejen pathetik J. V. Frič, který ji tak sebevědomě odsoudil, ale i sentimentalikové Hálek, Heyduk, Janda Cidlinský, Pfleger Moravský, se musili cítiti zmateni a odpuzováni její vyzývavou strohostí. Ale ve světovém básnictví svého věku měla tato nemelodická zpověď lyrického heretika několik obdob, jejichž spoji. tost as překvapí: současně vydal Heine, s Nerudou až do omrzení srovnávaný, v knize "Romanzero" cyklus "Lamentationes"; Někrasov, jejž správná intuice Vrchlického uvedla v souvislost s Nerudou, po prvé svá "Stichotvorenija"; ale i Baudelaire, který se i Zákavcovi zdál svým ústředním dílem náležeti v blízkost Nerudovy prvotiny, své "Fleurs du mal". Co jest společné čtyřem básnickým knihám čtyř národů, vyšlým v rozčarovaném a protiromantickém období porevolučním? Zahořklá inspirace nikoliv harmo 122