ným iniciátorem, nýbrž se dal vždy vésti předáky měšťanské romantiky poorlické, Zieglerem, Klic· perou a Chmelou, pro něž byla literatura buď příjemnou ozdobou společenské zábavy neb pusobivou pomuckou nábožensko-mravního vychovatelství ~ .. nad tento okruh se vydavatel divadelních almanachu, knížek pro mláde.ž a Tylových "Květu" dovedl ve svých podnicích zřídka povznésti, a vlastně se to 'Stávalo spíše jen proti jeho vuli vinou či zásluhou spolupracovníku. 1. L. Kober neměl však již pranic společného s touto bodrou a selankovitou romantikou měšťanskou. Ct.il v li· teratuře autonomní složku národní vzdělanosti, nepodléhající ani zřetelum pedagogickým ani ohledum zábavným a vedle beletrie měl stále na mysli díla nauková, podání sice populárního, ale základu vědeckého, která mínil vydávati nikoliv nahodile a bez organické jednoty, nýbrž encyklopedicky. Byl to v podstatě program národní literatury a národní vědy, jak jej formuloval Josef Jungmann a v lecčems prohloubil František Palacký; soukromý podnikatel se ujal soustavně a s energií úkolu, pro nějž vlastně byla založena Matice Česká a k jehož uskutečnění se jí nedostá· valo jak praktické obratnosti, tak i ducha dosti statečného, nezávislého na ohledech k poměrum. Takto, teprve v době, kdy do popředí če~kého života vstupují nové směry a názory, naplňuje a to monumentálním zpusobem osvícený nakladatel buditelskou osnovu vydavatelské práce slovesné a dohání to, co bylo před r. 1848 obmeškáno. Prvními většími podniky se 1. L. Kober přihlašuje věrně k spisovatelum vlastenecké romantiky, 114