březnové, která si svou chabou přítomnost ráda zastírá kultem barvité historické dálky a která se jakoby ze strachu před censurou úzkostlivě vyhýbá závažnějším otázkám životním; nakladatel posud se svými spisovateli sestupuje k čtenářům, slouže jim. Avšak I. 1. Kober sám nebyl ani romantik ani trpný přisluhovatel svých zákazníků. Měl důvěrné styky s předními zástupci novotářského Mladého Německa a formuluje v písemném rozhovoru s nejrušnějším z nich, Karlem Gutzkowem, svůj názor na knihkupcovo poslání, praví v mladoněmecké směsi moderní drastičnosti a jeanpaulovské sentimentality velmi uvědoměle: "Díte, že jest knihkupectví pouze pomocnicí ku porodu? Dobrá, ale pak jsme my knihkupci pod přísahou, a jest věcí našeho svědomí starati se, aby, pokud jest na nás, děti, přicházející naší pomocí na svět, ne'utrpěly ani nejmenší úhony na zdraví a aby hned při vstupu do života volně vydechly." Hle, v za· staralém slohovém baroku dosud platný program moderního knihkupce a nakladatele! Sedmadvacetiletý se stěhuje Ignác Leopold Kober r. 1853 za nejtužší reakce do Prahy a zakládá tu samostatné knihkupectví; ale teprve za čtyři roky, dosáhnuv koncese nakladatelské, počíná vydávati české spisy. Památné to datum v dčjinách naší knihy! Kmetný Jan Hostivít Pospíšil v Hradci Králové odchází právě na výměnek, rozděliv mezi syny své podniky tiskařské, knihkupecké a nakladatelské, a s ním navždy zapadá za obzor přežilý zatím typ buditelského editora. MlYudrý a vážený patricij pevnostního města, ovládaného duševně profesory a kněžími, nebyl sám nikterak sloves 8 113