Langrovi v Bohdanči náhrobek, což jest ušlechtile symptomatické gesto pro lidský a nikoliv výdělečný poměr nakladatele k spisovateli. Ale citlivůstkářská ideálnost předbřeznového snílka nikterak nevyčerpává Kobrova mládí; reální a praktický pud si razí cestu a určuje nový směr jeho životu. Od r. 1843 náleží I. L. Kober knihkupeckému stavu, nejprve jako cestující vídeňských firem, a jak průprava v pokročilé cizině, tak poznání metody kolportážové znamenají nemalé obohacení jeho obzoru. Starší knihkupci u nás, patriarchálního J. H. Pospíšila nevyjímajíc, zůstávali přikováni k místu svého působení, kdež čekali trpně na své čtenáře a kupce; zde se přihlašuje po prvé obchodník nového typu, který své zákazníky vyhledává, za nimi po venkově cestuje, vnucuje jim knihy a vzbuzuje v neprobuzených myslích potřeby potud neznámé. Reální obchodník se zároveň stává osvětovým buditelem a svou kulturně propagační prací spojuje venkov s literárním střediskem. Osamostatniv se po třech letech, ví, že jenom v Praze jest pravé místo pro jeho činnost a že ji tam musí posvětiti službě české literatury; ani v předbřeznovém období ani za tuhé, brzy nastalé reakce není však snadno si zjednati přístup do hlavního města zemského. I značí táhorské sedmiletí, za něhož I. L. Kober jest zároveň dvojjazyčným knihkupcem a německým nakladatelem, ještě další životní a obchodní průpravu, v níž těží ze svých vídeňských zkušeností. Jeho románová knihovna "Album", vydávaná v Čechách po patnáct let, řízena jest rekonvalescentním vkusem vychrtlé pozdní romantiky před 112