mnohé, v čem se hlásí zaJmy a potřeby nového času, mladšího evropštějšího pokolení, ducha svobodnějšího a odvážnějšího. Když si byl však plně uvědomil svůj kulturní cíl a jasným organisačním smyslem určil nejvhodnější dráhy k němu, padá na cestě předčasně sotva jedenačtyřicetiletý. Tu všemi jeho vrstevníky zachvěje dvojnásobná tragika jeho skonu. Tragika individuální: za nejkrásnějšího rozkvětu mužství musí opustiti dílo nedokončené, které právě slibuje tolik hospodářského i kulturního úspěchu a tolik vývojových možností. A vedle toho tragika časově typická: neohrožené konání občanských povinností nejen na f oru žurnalistickém, ale i v žaláři podryje zhoubně zdraví tělesně křehkého muže, jakoby na důkaz, že v napiaté době národního zápasu o právo si politika vymáhá bezohledně svůj desátek všude a to i na úkor kultury. V tomto tragicky mužném postoji Obětovaného stojí I. L. Kober v bráně dějin moderního českého knihkupectva a nakladatelstva, příklad a chlouba svých mladších druhů a následovníků - bolestně krásný a mužně chmurný zjev proti selankovité a patriarchální osobnosti jasného venkovského stařečka z vlastenecké romantiky, Jana Hostivíta Pospíšila. Nerudovy trpké verše vzpomínkové stížnosti do osudu, kte.rý ho položil do tvrdé kolébky a pak na kazajku záplatu mu přišil, platí také o mládí Ignáce Leopolda Kobra. Synek krkonošského tkalce, ale narozený v Praze - dne 6. ledna 1825 - vyrůstá, osiřev záhy ve svém rodišti a pozná, přese všecku péči matčinu bídu dítěte proletářského. V knihkupeotví, kde matka posluhuje, smí 110