Několik generací nachází v této knize básnické didakse své náboženství, a přiznejme hned, že náboženství hlubší a básničtější, než jaké současně a s nemenším úspěchem zrýmoval v sousedním Německu Schefer ve svém vyprahlém "Breviáři pro laiky". Nehylť Boleslav Jablonský, stejně jako K. Havlíček, nadarmo žákem Bolzanovým a vyznavačem jeho osvícenského teismu, znásobeného křesťanskou humanitou, který tak vlivně zasáhl do celého národního obrození, snad vlivněji ještě než učení Herderovo a Kantovo. Jablonský, sám sebou bytost vyrovnaná, dobře porozuměl oné kosmické harmonii, kterou ohňový klementinský kazatel nalézal v přírodě i v lidském srdci a vnášel do společnosti; jsa rozeným básníkem, spojil oduševnělý premonstrát myšlenku křesťanskou rysů význačně klasických s cítěním a vnímáním romantickým. Svou sladkou a shovívavou moudrost novověkého Šalomouna nehlásá v kostele, nýbrž v přírodě, z níž v podivuhodném zaokrouhlení a se zdrženlivým, ale teplým koloritem vybírá obrázky plné světla, něhy, vděku, ahy bud' doprovázely neb častěji přímo obrážely bohatý život srdce, rozsvíceného citem aneb vzrušeného myšlenkou, která má vždy silný přízvuk citový. Maluje a poučuje zál'oveň; vymýšlí krajinně dekorační rámec pro morální poslání; jest knězem a umělcem zároveň, jak si na něm toho se zvláštním důrazem vážil sám Otakar Březina. A jiný zastánce náboženských hodnot v naší poesii, Jaroslav Durych, pokusil se vyložiti nejen úspěch, ale i básnickou cenu veršů Jablonského z plnosti jejich slova, rytmicky členěného. 106