če, ruce spíná", posud místy po chrámech zpívané; emfasí zjítřené bolesti mateřské, po svěcené významem oběti Synovy, jest to české lidové "Stabat mater" i s tím prudkým refrénem: "ó bolesti, ó žalosti srdce tvého čistého!", připomínají. cím patos barokních soch Piety po našem venkově. Jako věrný vyznavač Herderův věřil, že vysoko nade vším umělým básnictvím stojí poesie lidová, v níž národ a kraj zrcadlí samu svou podstatu; i sbíral duchovní písně se, rtů a ze isrdcí zpěváků venkovských. Dva útlé jejich svazečky, vydané dvě léta před smrtí Kamarýtovou, náleží k nejpůvabnějším památkám českého sběratelského úsilí, postupujícího od Čelakovského k Erbenovi laJ Sušilovi. Jsou to kytice lučního kvítí, které zbožná ruka venkovanova postavila před posvátný obraz v kapličce mezi poli, a jenom zkostnatělá obmezeno st duchovního panstva mohla Kamarýtovi tuto spanilou publikaci nevrle zazlívati. Vědecký národopis namítá leccos proti výběru a uspořádání těchto písní spíše znárodnělých než lidových, u nichž si Kamarýt všímal bystře také stránky hudební. Ale doposud čteme se zatajeným dechem vydavatelovu předmluvu, připomínající básnickou vroucností podobné romantické projevy Jakuba Grimma. Jak tu kněz-básník dovedl dokresliti idealisovanou povahu českého lidu rysy čisté náboženskosti! Jak uměl zrození a růst duchovní písně vyvoditi ze základních forem a potřeb života na venkově! Jak dotvrzoval vla,stními prožitky a vzpomínkami náboženskými situace" v jakých písně vznikaly! A především s jakou gracií chápe básnickou stránku křesťanství, které "žádnému 102