nější srdce přátelské. V jinošských letech, kdy oba v Budějo:vicích 181 v Praze spolu soutěžili směsí anakreontiky a sentimentálnosti, vyumělkované klasičnosti a prožitého romantismu, přirozeného venkovanství a papírové erotiky ve dvojích "Smíšených básních, byl jistě Kamarýt málo více než nohsled skutečného poety, který se teprve hledal. Bylo jen spravedlivé řízení osudu, že Kamarýtova první sbírka nadobro zapadla a že ze všech jeho světských básní alespoň pro dvě tři generace zůstala v povědomí leda prosto dušná oslava venkova a přírody, zpívaná ve školách a na výletech: "Kdo chce vidět boží ráje, čistou rozkoš prožívat -". Vždyť se Kamarýt sám, uprostřed bohosloveckých studií rozloučil navždy energickým gestem, provázeným lehkou zádumčivostí, se světskou poesií: "Jiný stav, jiné povolání žádá toho, abych nyní poděkoval Muse, ana touto nevinnou zábavou mládenectví mně osladilru - -." Zato básník duchovní, který se ve čtyřiadvacetiletém Kamarýtovi v této chvíli probouzí, jest duch stejně samostatný jako rázovitý. Syn náboženské poutnické rodiny z okolí gotického Krumlova se oddá na studiích onomu myšlenkovému proudu náboženskému, jemuž za restaurační doby ochotně slouží myslitelé a básníci romantičtí a který u nás v Bolzanovi nachází svého účinného mluvčího, zaníceného Bohem a zářícího etickým jlasem. U venkovana Kamarýta má toto bolzanovské křesťanství podobu zlidovělou, jak se sluší na oblíbeného duchovního pastýře a proslulého kazatele, jenž sám vyšel z lidu. Jednou dal mu i mo· hutný výraz básnický, v postní písni "Matka plá 101