vého epického založení, chybí u srovnání s "Panem Tadeášem" ještě cosi jiného, stejně podstatného. Míním významné dějinné pozadí, od jehož národně politického celku by se odrážely jak teplá líčení mravů a zvyků rodinných, tak barvité obrázky přírodní, jak humorné grotesky povahopisné, tak exotické episodky živě kontrastující se sytou oslavou domova, jak světelné hry mladé lásky, tak mužná dobrodružnost hrdin skutečných i pouze chvastavých. Z těchto složek najdeme "Ve stínu lípy" málem všecky, ale kde jest 'U Čecha postava sourodá Jacku Soplicovi, jenž u Mickiewicze ve své hrudi a ve svém osudu nese zkratku celé dějinné tragedie národní a jako ohnisko sbírá všecky paprsky stroucí se po epickém ději? Této nadosobní důsažnosti, dodávající básnickému dílu historické monumentality, nemá ani "Ve stínu lípy" ani v pozdějších skladbách Čechových, spředených z příbuzné látky, postava nižádná, a proto se nedovedlo vzepnouti ke skutečné národní klasičnosti žádné z děl českého básníka, který mezi svými krajany jediný chápal a také ovládal podivuhodné mickiewiczovské umění monumentalisovati všední den, zhrdinšťovati drobný svéráz domova, hledati, na rozdíl od historických románopisců, velkost národního bytu i v nedaleké minulosti, prožívané takřka přítomně. Ne, že by nebýval měl Svatopluk Čech pravého porozumění pro velká dějinná hnutí svého ná· roda a pro jejich odraz i v soukromém dění. Právě naopak, jak všickni víme. Ale stále vzrušován a vyrušován jimi, nedovedl se. soustřediti, zobjekti. visovati, komposičně ukázniti, aby byl vytvořil 96