MOI1avané láskou. Josef Holý, barbar, pohrdající v hloubce duše vší kultuwu, naslouchal i v Brně rád lidové písni a lidové baladě, kterou napodobil ne bez úspěchu. Rudolf Těsnohlídek, básník impresionista, vychovaný odstíněnými mistry severu, žil s přírodou v důvěrném poměru a dával si od ní pro své temnosvitné verše našeptávati zkazky lásky a umírání. Ale v paradoxu, jakému se tento plachý muž křižovatek nikdy nevyhýbal, se stal mystický lyrik mistrem místního románu brněnského se vší ubohou svérázností, se vší vše.dní tragikou, se vším teskným humorem usedlého m:aloměšťáka a samolibého šosáčka. Též Jiří Mahen přišel jako jeho přátelé do Brna za výbojem a experimentem, neboť z výboje a experimentu se skládá celý život tohoto věčného enfant terrible v bohemském kroji, se skvělými divadelními zkušenostmi IlIJ s uznanou knihovnickou autoritou. Mahenovi připadla čestná úloha, aby po převratu s V áclavem ~techem přetvořil brněnské divadélko na skutečnou scénu moderní. Vložil do toho elán mládí, lásku k literatuře, odvahu experimentu a nestálost tempeI'lamentu čistě uměleckého. V neoživeném posud foye.ru Národního divadla brněnského stane jednou jeho poprsí vedle busty J anáč.kovy, Mrštíkovy a Neumannovy, které již dnes tam spatřujeme, ale i vedle hlavy Merhautovy, ~techovy a Sokolovy, jež by tam měla umístiti nejen vděčnost, ale i spravedlnost. Není to z českých měst jenom Brno, kde žijí básníci, jimž jejich sídlo zůstává pouhým bydlištěm nestávajíc se osudem. Vlastně zcela náhodou, v nejúplnější skrytosti 86