naukového romantismu. Mocné této skupině, která kolem "Matice Moravské" a jejího časopisu pevně zorganisovala duchovní život vyššího směru, nikdo nesmí upírati ani vlasteneckého na· dšení, ani buditelských zásluh, tím méně pracovitosti a výkonnosti - téměř všecko, co v českém Brně do založení Masarykovy university mělo v duchovních vědáoh význam, vyrostlo ze základů položených právě od této družiny, čehož bezpodmínečné uznání její předáci autoritativně vymá· hali, pokládajíce každou kritiku za nevděk a za snižování a bráníce se tak plodné diskusi. Čerpajíce posilu pro své snahy, prováděné v cizáckém prostředí za okolností krajně nepříznivých, bez podpory vlády, za skrovničkého ohla,su u ne· uvědomělé české menšiny, s nepatrnou mravní pomocí z Prahy, postávali tito mužové, kteří byli stejně horlivými vlastenci jako katolíky, u dvou slavných hrobů brněnských a toužili obcovati s duchy, posvěcujícími tyto rovy, vždy pečlivě věnčené. Byl to hrob Josefa Dobrovského a, hrob Františka Sušila. Ve skutečnosti však vyznávali jenom ideály sušilovské a zůstávali světu Josefa Dobrovského cizí. Stačí pohleděti na duchovní podobizny obou největších naukových osobností českého Brna v letech sedmdesátých a osmdesátých, aby to bylo rázem patrno. Zkostnatělé, opatrnické oficiální brňanství a jadrný, temperamen1Jní, lidový moravský venkov se doplňují ve fysiognomiích Vincence Brandla a filologa Františka Bartoše; není nejmenší pochyby, koho z těchto obou význačných protagonistů doprovází rys lidské a vědeoké velikosti, spojené 76