vědeckých generací, by se duchovědy na Moravě vrátily na cesty Dobrovského; bylo třeba, aby byla opět nastolena metoda srovnávací na místě lokální krátkozrakosti, osamocující zjevy domácí, a a,by plytké, většinou jen dohadové slovanství ustoupilo naukové orientaci západní; bylo konečně třeba, aby se odborná kritika konala bez ohledu k oblíbeným, ano, zbožňovaným fikcím, jež se staly postupem času předmětem vbstenecké i náboženské víry - tyto poměry byly v Brně a na Moravě vůbec mnohem svízelnější než v Praze a potřebovaly ke změně delší doby i většího napětí. První pokolení, kiteré se odvážilo bořiti modly populární a stavěné dlouho mimo všecku diskusi, můžeme označiti jako pokolení obětované, jež se nedožilo vítězství a namnoze zatrpklo v pocitu, že bylo za dílo "he,rostratovské" vyloučeno zná· rodního společenství. Za svůj vědecký odpor proti legendě velehradské zakusil to moravský historiograf Beda Dudík, za své námitky proti pravosti Rukopisů pronikavý badatel o staročeské literatuře, poněmčený Moravan, Julius Feifalik a později horlivý slezský buditel Antonín Vašek; .teprve dlouho po smrti dostalo se jim dostiučinění, ne-li ve všech závěrech, 'tedy jistě v kritickém východisku, zkumné metodě, především pak v plodné skepsi, pro niž je nemůžeme nenazvati pravými následníky Dobrovského. Ale prozatím - a na čas značně dlouhý   zvítězili ve vědeckém Brně jejich protichůdci, shovívaví dílem z přesvědčení, dílem jenom z oportunismu k názorům, bludům a sebeklamům '15