nou věrou ve fikce, lichotivě pohodlné kraj:an. skému vlastenectví, a když mechanické sběratel· ství si samolibě promíjelo metodickou práci třídící a přesně zjišťující; vlastivědní historikové rázu Wolného neb ďElvemova, jimž nadto chybělo okřídlené vědomí buditelské, jsou ,toho ná· zorným dokladem. Takto vědecký romantismus, s nímž Dobrovský úporně a přímo symbolicky zá· pasil ještě na smrtelném loži, opanoval historii a filologii na Moravě: Bočkova obmyslná falsa, úzce spřízněná s podvrhy Hankovými, a mluvnický diletantismus Trnkův, 2ákův ,a, Křížův, přímo karikující jazykové novotaření Jungmannovo neb Kollárovo, mohly se zdáti důkazem, že dříve než za jeden lidský věk potuchla na Moravě vědecká tradice Dobrovského, zaručující v dějepisectví i ve filologii především kázeň, mravní odpovědnost a úotu k poznané pravdě. Sami duchovní vůdcO'vé romantické Moravy, kteří naplnili vědecké snažení zápalem buditel· ským, podlehli těmto osudným omylům a na· dobro se odchýlili od oněch hesel, která byl dal Dobrovský duchovědám na Moravě do vínku: Alois Vojtěch Sembera, jenž jako literární histo· rik i metodicky pohačoval na dráze Dobrovského a Jungmannově, se přidržoval v dějezpytném badání pozdějších výmyslů a báchorek, jaké kritika patriarchova chtěla z našich dějin vymýtiti; František Matouš KláceJ, svým filosofickoetickým úsilím Dobrovskému vlastně blízký, nahradil ve filologii řádnou a spolehlivou empirii spekulací heglovskou, jíž by se byl tvdrce "Lehrgebaude" a "Institutiones" rozhorleně a opovržlivě zděsil. 73