měl v Brně i na Moravě mnoho druhů, stoupenců, obdivovatelů a žáků, kteří se cítili bolestně ochuzeni smrtí vědeckého patriarchy a šlechetného člověka. Nebyla to jenom osobní družina důvěrných jeho přátel, hrabě Salm, biskup Stuffler, prelát Napp, benediktin Řehoř Wolný, translátor Dominik Kinský, jejichž jména se vracejí v kronice posledních dnů Dobrovského, nýbrž celá škola moravských osvíc~ců se kupila kolem něho ja:kokolem svého duchovního vůdce. Přímým studiem původních pramenů a kritickým jeJich zkoumáním se mělo dospěti v osvícenském duchu k revisi domácí tradice, hlavně pešinovské, mělo se důsledně čeliti názorům proti reformačním, měla se pěstovati náboženská snášenlivost ,a, svobodomyslná humanita; výzkum minulosti se neobmezoval na dějiny politické a církevní, nýbrž zasahoval do všech oborů kulturních, a zvláště také literární dějepis těžil z látky horlivě nasbíl1ané a kri,ticky osvětlované. Toto vše se dálo skutečně ve stopách Dobrovského i v jeho naukových zásadách; jenom zřejmé zúžení vědeckého obzoru ve smyslu vlastivědném nebylo v duchu mohutného 'Universalisty, který svrchovaně a se stálým zřetelem k celku ovládal celou oblast filologickou a historickou. N a této cestě učeného provincialismu a úzkoprsého moravanství - osudné to kletby duševního Brna po dobu delší celého století! - se naukový svět moravský a zvláště brněnský odcizil vědeckým tradicím Dobrovského velice záhy, jmenovitě, když plodná kritická skepse byla v romantickém období nahrazena citově zabarve 72