městem neústrojně, nesrosiše s ním v živou bytost a nepodřídivše okolí své architektonické a per· spektivické vůli. Odevšad vidímestlUdenou novodobou věžní gotiku brněnského dómu a táhlý profil kasáren špilberských, jejichž veselá vížka si nasazuje bodrý a ošidný úsměv ruměného profousa, ale ani na okamžik se nám nezdá, že by se do těch samozvaných zevních korunek města kladlo také jeho čelo, jeho myšlenka, jeho životní idea. Místní dějepisci brněnští prou se o 11:0, jaký byl původní poměr mezi hradem na Špilbe.rku a opevněným Petrovem; byl v tom kus tragické ironie, že Špilberk na konec počal ovládati celé Brno. Znamenalo to, že se Brno, za Přemyslovců i Lucemburků sídlo mocných ma1rkrabat, stalo po'uhým provinčním pře,dměstím německé Vídně. Dvojí moc rozhodovala o osudech města a jeho i okolního obyvatelstva: stwtní rakouská autorita vládnoucí justicí a vojskem, zosobněná žaláři a kasárnami na Špilberku, a německý kapitál, organisující od sklonku XVIII. věku brněnské textilní a strojní továrny; proti obojí síle byl český lid bezmocen. Není tomu příliš dávno, co Brnu, poněkud proslulému v hospodářských dějinách jakožto "ra'kO'uský Manchester", náležela jediná skutečná a nepopěrná sláva v kulturní historii: Špilberk, proklínané vězení Federica Gonfalonieriho, Silvia Pellica a Piera Maroncelliho, byl přímo sym· bolickým žalářem vší volné myšlenky, vší touhy po svobodě, vší odvahy po národním sebeurčení v habsburské monarchii. Pellicova kniha o Špil. 68