básníky nejen k usu spisovnému, ale dokonce k hovorovému usu obecnému, prohlašuje Mukařovský porušování takové normy přímo za nutnost básnického umění a dovolávaje se stejně duchaplně jako neočekávaně samého Jungmanna, dovozuje, kterak deformace normy jest podmínkou dojmu neobyčejnosti, bez něhož není díla básnického; neváhá v tom vysloviti nesouhlas se samým Josefem Zubatým, který v této věci projevil názor positivisticko - naturalistický . Velmi odvážně zní důrazná these Mukařovského: "Má-li tedy básnictví dostát svému jazykovému úkolu, nesmí se bát žádného experimentu, žádné de.tormace spisovné normy, osvětlí-li jimi řeč s takové stránky, s jaké dosud nebyla viděna." A v důsledcích tohoto filologického kacířství připouští literární krasovědec v jazykové kritice jenom zřetele esteticky funkční a podřizuje výrazové výstižnosti, kterou se záměrně vyjadřuje struktura díla, jakékoliv zřetele k jazykové normě, což vědomě jest psáno proti srsti všem konservativním kritikům jazykovým. Jan Mukařovský, který osvědčil tolik analytického důvtipu, ale zároveň tolik schopnosti uměleckého vciťování ve studiích o Máchovi a Vrchlickém, Hlaváčkovi i Theerovi, mluví tu všude velmi přesvědčivě, a zvláště jeho kapitolu o aktu alisaci jazykového projevu u básníků považuji za mistrovský kus formalistické poetiky. Stati, zařazené do díla o jazykové kritice, bylo by však prospělo, kdyby byl její autor básníkovo právo na deformaci jazykového usu poněkud přesněji vymezil; máť své meze. Že práva na takovou de 61