netouží po zbrojném panování nad národy ostatními: království jeho není s :tohoto světa, a proto lidé duchovní, již se hrozí chauvinismu plemenného, bývají neodolatelně přitahováni k tomuto mučenkovému květu oné filosofie národnostní, kterou jsme nazvali kulturně psychologickou. Nebylo jinak ani u nás Čechů, nejracionalističtějšího a nejskeptičtějšího národa mezi všemi Slovany; téměř po čtyři století můžeme sledovati v našich dějinách různé formy a odstíny mesianismu se "zvláštním mystickým nádechem a dojemnou vroucností", jak dí historik velice kritický. Jest zásluhou Kamila Krofty, že (v článku vývoj českého národního vědomí v České revui, 1919) vysledoval první stopy této národně náboženské víry již v husitství, a to ve vědomí zvláštní svatosti národa, který, povolán jsa Prozřetelností k velkým činům ve službách božích, první poznal pravdu boží čistou a první za ni tasil meč. Tato hrdost, v níž se podivuhodně mísí pevná ví· ra v hodnotu poznání s energickou mužností krajně činorodou, doprovázela reformační část našeho národa trvale a vydatně přispívala k vytváření českého národního vědomí od XV. do XVII. věku. Ale pak se, jak poznáváme, z projevů Komenského, pojí k této hrdosti národa vyvoleného k velkým věcem, bolestné poznání, že Bůh stíhá svůj lid zvláštním utrpením: ježto jej miluje, křížem ho navštěvuje; i u nás se dostavují citové podmínky pro mesianismus nenepodobný polskému z doby romantické. Zmlknou·li v naší poesii i literatuře vůbec tyto tóny v symfonii důvěry a naděje, Isebepovzbuzovánía optimismu, 45