strachuje se oň a zároveň mu žehnaje, prosil o duchovní obsah tohoto bytí. * V třetím, vysoce zajímavém přídavku akademického sborníku předeslal Jiří Horák obšírnějšímu národopisnému výkladu o lidovýeh názorech slovanských o různosti plemen a národů stručnější črtu o myšlence mesianismu v slovanských literaturách. Idea ta jest mu samostatně zpracovaným prvkem romantiky německé, ale li~í se stálým zdůrazňováním mravních zřetelů j úpl. ným nedostatkem složky fysicky plemenné velice podstatně od pozdějšího rasového nacionalismu německého; že však vnitřně toto povyšování jednoho "vyvoleného" národa nad národy ostatní jest spřízněno se sebevědomým kultem jedné povýšené dokonalé a panské rasy nad plemena ostatní, pos,tihl Jiří Horák výborně. Méně nás v souvislosti s filosofií národa zajímá názor, o němž se Horák zmiňuje jako o obecně slovanské zásadě romantické, že se prevalence slovanského kmene zakládá na zvláštním uměle.ekém nadání jeno lidu, dosvědčeném hlavně krásou prostonárodní poesie; tu bychom již opustili filosofii národnostní a utonuli v panslavistické mystice kmenové. Jak mesianisté polští, tak slavjanofilové ruští jsou pevně přesvědčeni, že jejich národ byl od Boha před národy ostatními vyvolen k velkým věcem: pro jedny byla Polska Kristem ukřižovaným za viny nevěrecké Evropy, ale chystajícím v nastávajícím vítězství lidstvu duchovní vzkří-. šení, pro druhé ruské pravoslaví má přinésti po 43