pospolité náboženství k psychologickokulturním podmínkám národnosti, ačkoliv, jako tyto znaky ostatní, může též ona někdy chyběti. A jako v případě vlasti i v případě státu se opakuje zjev sice překvapující, ale při tom mravně povznášející: myšlenku národa vytváří a zmohutňuje netoliko stát pevně existující a reální, nýbrž také stát, jejž národ měl a jehož pozbyl, po němž touží a do něhož vkládá své nejvznešenější představy. Proto státoprávní úsilí českého národa mělo v našich dějinách stejně v)"znamné místo a stejně účinné poslání jako obrození jazykové, ja~o snažení kul· turní, ať vědecké, ať umělecké. Pověděno symbolicky: nad českými srdci vládl po celé století ne· jen nevystavěný a vytoužený chrám znovuzrození na pravém břehu Vltavy, jakým bylo Národní di· vadlo, ale i vybudovaný, avšak opuštěný pražský hrad na levém vltavském břehu, pomník vzpo· mínky a naděje zároveň. A odvažme se pronésti na konec i konsekvenci tohoto pojetí! Národ může potrvati, tvořivě žíti a přispívati k všelidským statkům kulturním, i když pozbude, ať vinou vlastní, ať cizí, svého státu a v něm projevu a ztělesnění své politické vůle. Ani Bílá hora s Obnoveným zřízením zemským, ani tereziánský centralismus se zrušením České kanceláře, ani dualismus s Prosincovou ústavou, ani konečně Svatoanenské patenty před samým prahem světové války neznamenaly konec českého národa, i když to byly etapy, značící postupný zá· nik českého státu. Národ žil, pokud se mohl odvolati k jiným složkám svého bytí a trvání, především "k mravům, řeči a myslím svorným", 41