nýbrž na duchové a kulturní skutečnosti, jakou jest poznání o národě a národnosti, musíme budovati své pospolité úsilí o vzdělanost, bez něhož naše politika budovatelská, obranná i zahraniční vůbec pozbývá smyslu. * Akademický sborník českých biologů i anthropologů nezabývá se ovšem zevrubněji pojmem a obsahem národa a národnosti, leda tam, kde chce pojem a obsah rasy názorněji osvětliti jejím odlišením od národa neb dovoditi svou ústřední zásadu, že národnost a plémě nejsou na sebe vázány. Ale i v těchto příležitostných a proto celkem stručných a zběžných zmínkách a poznámkách jest obsaženo mnoho podnětné látky, hodné hlubšího promyšlení. Jest zajímavo, že oba autoři, kteří podávají v akademické publikaci výměr národa (národnosti), Jindřich Matiegka a Karel Weigner, jsou o věci mínění nestejného; spíše než z rozdílu mezi anthropologem a biologem vyložíme tento rozpor z příslušenství obou učenců ke dvěma různým generacím, z nichž mladší, sotva beze vlivu veřejných událostí, prosytila své pojetí národa - možná, že bezděky a podvědomě - živlem státně politickým. Jindřich Matiegka definuje národ takto (str. 33): "Národem nazýváme souhrn lidí pojených k sobě sociálními znaky, hlavně kulturními prostředky a potřebami, na př. řečí, stejným kulturním směrem, náboženstvím, stejnými dějinami atd. Pojítkem jest tu vědomí společného kulturního majetku, kulturních pro 30