hamelnští vkládají do své svůdnické píšťaly, ale stejně se jim nepodaří vylákati Odina s mračným kloboukem neb Donara s hromovým kladivem z Walhally či z Niflheimu, jako se jim nepoštěstí usaditi na prestolu národnosti a učiniti praotcem dokonalé a čisté rasy teď ve dvacátém století ideálního člověka nordického, muže dlouholebého, vysokého, štíhlého vzrůstu, plavých narudlých vlasů, modrošedých očí a stejné schopnosti k válčení jako k státnické organisaci i metafysickému hloubání. Jak se podle dosavadního zkoumání a nesporných výsledků anthropologických jeví rasové poměry uprostřed našeho národa? Varujme se především osudného omylu svých sousedů a nevkládejme do otázek plemenných cizorodé pojmy linguistické a kulturní! Že náležíme k jazykovému kmeni slovanskému, že jsme skrze svou řeč blíže národům skupiny baltské než germánské a že se všemi Slovany se řadíme k jazykové rodině indoevropské, nemá s naším rasovým složením nic společného. Nevíme ani, kteří plemenní činitelé ještě před počátkem našich dějin rozhodli v českých zemích o budoucí rasové povaze obyvatelstva naší vlasti: když veliká vlna slovanská trvale zaplavila kraje mezi Sudetami, Karpatami a Dunajem, jistě tu nalezla zbytky praobyvatel, snad i několika plemen, a s nimi se smísila krví i duchem. Anthropologie, která ostatně v poslední době zapochybovala o dostatečné průkaznosti svých kraniologických měření, pronesla a ještě pronese nejednu domněnku o tom, k jakému plemeni náleželi předhistoričtí praobyvatelé naší vlasti a 26