Anežka Česká po pravici Myslbekova pomníku svatého Václa va stojí za sebou v nábožném klidu, ovládajícím harmonicky duchovní zanícení, dvě monumentální ženské postavy kněžen a světic z rodu Přemyslova: vpředu vyrovnaná matrona ctihodného stáří v rouchu knížecím, svatá Ludmila, za ní štíhlá dívka plavného vděku, blahoslavená Anežka. V nich, obou osobnostech dějinné skutečnosti, obestřených svítivou mlhou legendy, ztělesnilo klasické umění sochařské dva velké ženské typy gotického středověku českého, který velice záhy nadal obě urozené kněžny církevní gloriolou, ozdobiv choť Bořivojovu korunou mučednickou a dceru Přemysla Otakara I. svatozáří světeckou o mnoho dříve, než provedl Řím svou kanonisaci a své blahořečení; lid, veden nadšenými pisateli legend ze stavu kněžského, uctíval obě ušlechtilé Přemyslovny dávno mezi svými patrony zemskými. Obklopuje-li bábu svatého Václava nábožná starobylost křesťanského pravěku v Čechách, bojujícího ještě s pohanstvím a souvisícího s podnětnou vzdělaností staroslovanskou, stojí Anežka Přemyslovna, dcera století třináctého, v plném světle rozvité náboženské kultury gotické, kterou sama upevňuje a prohlubuje tím, že čerpá podněty a poučení z bohatě plynoucích zdrojů reformního křesťanského hnutí v Italii, unášeného vítěznou myšlenkou františkánskou. Zůstane vždy vábivým předmětem historických dohadů a básnických kombinací, aby byl psychologicky vyložen a motivován 2 17