byla dokončena v duchu novogotickém. Ve všech těchto duchovních nářečích může a má národ rozuměti společné mateřštině, která v různých dobách a pod několikerou způsobou tlumočila a dosud tlumočí touž touhu, ukrytou na dně národní duše: účastniti se rovnoprávně s ostatními vzdě· lanými národy nejvyšších hodů myšlenky a citu, domáhati se s nimi a přece po svém hodnot absolutních, sloužiti prací a vzletem, modlitbou a snem, dumou a extasí říši svatého Ducha, která trvá na věky. A jaké jsou to asi doby, které zvláště lákají, ba zavazují při vstupu do chrámu svatovítského k těmto úvahám? Jistě ty, když národ, odlože rozdíly názorů a spory stran, třídní rozpory a zájmová nedorozumění, třenice o hmotné výhody a nechutenství denního zápasu, se pocítí opět jed· notným tělem a mravním celkem, a kdy ve své bytosti osvobozujícím instinktem najde to, co jej navzájem pojí a spíná - teprve v tomto vědomí se stává hodným, aby v národní svatyni pozoroval i prožíval svou souvislost s dílem a osudem předků, tolikráte násilně přerušovanou a přece nepřervanou. Málem po šest věku pokračovala práce stavitelů i dělníku o katedrále, jejíž huť stavební se mnohokráte rozpad.la a opět zvedla ze ssutin. Kruté náboženské rozpory, které docela rozdvojily národ, i oheň a meč divokých válek s nepřáteli i s rodáky zastavily na desetiletí, ano na století dílo, pro něž jako by nebylo již ani hmotných prostředků, ani duchovního pochopení. A přece se vždycky znovu vrátil k němu národ jako k úlo 13