Stavitelé chrámu C lavnosti mileniové, které OfI:evřely bronzové o dveře dostavěné katedrály svatovítské na hradě pražském, přešuměly příliš rychle, aby vtiskly trvale do myslí celý symbolický význam, jejž má pro národ dovršení díla, po svěceného stalťJI:ími a spojujícího nás živoucí s hlubokými vrstvami pře.dků. Tento chrám, pod jehož základy se tmějí hrubě otesané kameny i neumělé románské klenby z počátků křesťanské kultury v Čechách a z prvních dob pevné vlády pražských knížat nad zemí, není jenom svatyní náboženskou - a to první svatyní ve vlasti! - ani pouhou podstaJtnou součástí hrazeného sídla státní svrchovanosti československé - jest více, daleko více. Časy národní poroby a bezmoci vzhlížely k němu v bolestné elegii vyčítavě jako k hrobce králů a knížat českých. Desetiletí politického zápasu za právo a samostatnost se posilovala v naději vzpomínkou na symbolický skvost, čekající ve sklepení jeho nejdrahocennější kaple na splnění svého důsažného úkolu. Šťastný úsvit námdního osvobození, i když se odvrátil ode všech zásad i symbolů mOllla,rchismu, vyvrcholených korunou svatovác>lavskou, a ač zcela ochladl v citech náboženských, přece si uvědomil povinnost dokončiti v srdci pražského hradu velké archi!tektonické dílo předků a odevzdati národu, samostatnému a svobod· nému, skvělý íBJ hotový výtvor evropské myšlenky a české práce, k němuž položil základy ve šťast· ném vělm hmotného i duševního blahobytu sám 11