modrého umberského kraje? Anebo si to my sami vkládáme na požehnané půdě tolika kultur, tolika náboženských útvarů, tolika občansko-státních organisací, do hudby zvonů to, co si dovedla úzkost srdce přece jen zachrániti z poznání o prchavé nicotě jednotlivcově v toku generací, o pomí jejícnosti všech útvarů ducha i slohu, o bláhovosti víry v ustavičnýpokrok? Nehlaholí nám gubbijské zvony odpovědí na temnou vzpomínku umberského kultu a na těžké patos pašijního motivu křesťanského hymnou o všemoci života, stále přetělujícího, přetříďujíciho, přetvářejíciho, který rozbíjí staré formy, aby; s jejich pomocí neb jejich popřením vytvořil formy nové, života, který také nás vssaje jako ráno rosu, snad rozmnožen a znásoben zapomenutým naším podílem, snad předurčiv jej k novému poslání ve změněné podobě? Bylo by těžko žíti, kdyby několikrát do roka nezazněl tento akord, v němž vitalistická víra se pojí s františkánskou láskou a se spiritualistickou nadějí, tento akord božských ctností a lidské posily. Zvučte v duši, gubbijské zvony, rozvíjej se a voň, šiško pinie apenninské, a ty, bratříčku slunce, tanči po perleťových ploškách pestré misky: z odkazu maestra Giorgia! Duben 1931. 45