úchvatům cizích dobyvatelů a ve ztuhlé své tváři má rysy nejstarších pradědů rodu i nejmoudřejších kněží. Jeho omezená moc podlehla vůli silnějšího boha velkých vítězů, který, byl ztělesněním myšlenky obecnější a odtažitější a státu mezinárodnějšího, a i tento římský Jupiter, jehož široké latinské čelo se změnilo k nepoznání pod dotykem helenisujícího dláta sochařů a ve spiritualisující kázni řecké filosofie, musil ustoupiti bohu jen a jen duchovému, před jehož dechem, prohřátým citovou vlnou, rozplynuly se všecky kulty národní. Přes to zde na italské půdě, kde náboženství bylo vždy zároveň výrazem národní duše, prodere se na chvíli, byť sebe kratší, hlas prastarých božstev, a tak se na úsvi~ě jarního svátku ozval v křesťanském zvonu Jupiter Apenninus. Ale kdo mu to odpovídá v stříbrných výškách zvonkové hry, náhle tak plesné a jaré? Jaká blahozvěst letí to nad paláci a chrámy, kláštery a tržišti horského Gubbia, třepíc se o hrdé cimbuří palazzo dei Consoli, vpadajíc do jeho vznosné loggie a rozprostírajíc s pyšného středu města svá stříbrná křídla nad tím hnízdem vbitým na nahé skály strmých výšin? Je to skutečně jenom liturgická oslava Vzkříšení, do níž sourodě vpadá pří 44 rodní píseň jara a slunce, jak ji i v Gubbiu zpívával svatý František, zosobněný to úsměv a pohoda