jeho dramatickým vzruchem, jeho tragickým paradoxem, jehož nemůže ani dnes přeslechnouti ni kdo, kdo žil intensivně nejen smysly, ale i citem. Avšak z basových zvuků gubbijských zvonů jsem slyšel ještě cosi staršího a hlubšího, než je sám obsah křesťanství, který v městě svatého Ubalda definitivně zformovial kameny i duše, ulice i myšlenky. Den předtím stáli jsme v palazzo dei Con soli před nejvzácnější a nejzáhadnější památkou gubbijskou, před sedmi bronzovými "tabulae iguvinae", jejichž umberský i latinský text doposud zůstává namnoze nerozřešen se vší svou důsažno stí pro staroitalskou kulturu předřímskou a s veškerými nápovědmi náboženskými a teď jako by křesťanský zvon nesl k nám cosi z jejich kultické ho poselství, docela odlišného od samých základů všeho křesťanství. Z dutých hlubin němých věků šumí jako podzemní prameny modlitby dávného kněžského bratrstva attidského, které v gubbijském chrámu obětuje umberskému bohu, pro nějž Římané nalezli analogisující jméno Jupiter Apenninus; krajové a kmenové božstvo organisuje pastevce a rolníky, vinaře a pěstitele stád po prvé vná rod ústavy snad theokratické. Je to náboženství, které má kořeny v zemi a v krvi a jež monumentalisuje plemennou jednotu; tento horácký Jupiter 43 umberský je především ochráncem rodáků proti