vého srdce ranní otázky a hned na ně odpovídá hlubokými údery; poslouchal jsem z tohoto zpěvného dialogu samu duši dávného umberského města, náhle uvolněnou a okřídlenou v jasném, jitru velkonočním. Zdálo se mi, že se v teskném patosu hlubokého zvonu rozvíjí jakési náboženské tajemství, a kdyby to nebylo právě na gubbijské půdě, byl bych odtud prostě četl pašijní motiv, kterÝm jepodmalována plesná slavnostnost hymen velkonočních: na svítivý hrob, vtesany do bílého kamene a střežený andělem, jehož křídla jsou utkána ze světla, padají ještě stíny křížů s Kalvarie; víra v nekonečnost života musila projíti dusným údolím smrti a půlnočním přítmím předpeklí; oslavený duch bohočlověka j.e posud oděn tělem poníženým, které vzalo na sebe dobrovolně tíhu země a smutek hmoty. Tak tomu bylo a je v celém křesťanském světě, tak to i v gotickém Gubbiu prožívali a malovali věřící mistři od Palmerucciho po N eUiho, když na cestách sienského malířství hledali pod nevinným vděkem Madon týž plachý stesk, totéž bolestné tušení, tutéž uvědomělou zádumčivost, která se stře těžkým kouzlem Velkého pátkl.\.Snad právě tento smutek, jímž musí bÝti zaplacena a vykoupena radostná víra v cenu a věčnost života, 42 je nejvzácnějším citovým přínosem křesťanství,