řetěz vysokých apenninských hor, z nichž nejzazší kmitají ještě sněhem, kdežto blízké, na vrcholech hustě zalesněné, nabízejí své boky mladistvým vinicím, osamělým františkánským klášterům s cypřiši v obezděných zahradách, městům středověce opevněným a věžatým a posléze oblakům letícím v plavné bě1i po modrém nebi podobně jako čiré .proudy letí zelenými lučinami. Nedbáme však těchto podivuhodných vděků klasické krajiny středoitalské, jak jsme zahloubáni do melodie Clitumnových zdrojů, která splývá z několika akordp. Chápeme, proč básník-myslitel, jenž na nejúchvatnějším místě svého mystického díla zapěl chválu vod, nacházeje v nich předobrazeny všecky budoucí divy země, mluví s pohnutím symbolicky o hudbě pramenů. Vzpomínáme na svého mrtvého druha, který, pátraje po spojení své vykořeněné bytosti s půdou domova a rodu, mluvil významně o duši pramenů. Uvědomujeme si, proč básníci všech věků a zemí velebili zdravou, živnou, omlazující sílu tryskajících a tekutých vod; proč se dojati skláněli nad zdroje a studánky, budíce k novému životu jejich ochranná božstva a rytmujíce své verše podle jejich neúnavné písně; proč z moci řek a proudů hádali na .36 zdraví a budoucnost své vlasti, která odumírá jenom vyprahlostí řečišť a srdcí. O tom o všem