měňuje se náboženství za humanitu, zde se rozumově 'cl prakticky zpozemšťu je vše, zde se hlásí svrchovanost lidu místo vůle boží ... jak by dav neposlouchal rád, jak by ochotně nepřikyvoval mluvčímu? Nemýlíme-li se příliš, vyložila již velká severská básnířka, Selma Lagerlofová, v tento smysl visi Signordiho v prologu "Antikristových zázraků", a slova, která ďábel kazateli našeptává, jsou podle jejího pojetí pouhé citáty z Marxova Kapitálu. Ale jest právě poledne Velkého pátku, kdy nesluší se příliš přemítati o nadějích a vyhlídkách tisíciletého království z tohoto světa. * Na předposlední z nástěnných komposic Signorellových prodírají se k světlu z hrobů náhle se otevřevších sliční jinoši urostlých atlétských těl a protahuji v nenadálé koupeli slunného svitu spa nilé nahé údy předčasně odsouzené k nehybnosti. Vítají se s druhy a pospíchají obejmouti je; nedočkavě se blíží k dívkám, aby je zahrnuli vyzvá ním, které na rtech potlačila smrt; gesty ip<>hledy jásají vstříc životu, který jim byl tak záhy odepřen. Zatoužili jsme (snad onou náhlou potřebou smut ku, která se v srdci probouzívá uprostřed radosti a jara) stanouti na Velký pátek alespoň u jednoho takového hrobu českého efeba, zapomenutého svě- 27