zdá anachronismem: bez kusu skepse a kacířství nikdy se neobešel národ Chelčického, Dobrovského, Havlíčkův, a vždy u nás bylo třeba popudu nevíry neb alespoň nedůvěry, aby se pak zrodily činy skutečného tvůrčího kladu myšlenkového ..budiž ti prominuto, že jsi pochyboval, ty sprostný praděde Nerudův, vždyť jsi v zápětí tak skvěle uvěřil! Cosi jiného znepokojuje však naše české svědomí v Cappella dell Corporale. Kde jest velké umělecké dílo, v něž se v naší vlasti přetvořily české pochybnosti? Kdy projevili jsme v minulosti schopnost kázně a dar sebeovládání, abychom uprostřed krvavých bojů soustředili energii na stavbu chrámu a tím se z krve a hněvu vykoupili? Kdy jsme proti anarchistickým a bořivým pudům své národní bytosti uvolnili plně její vůli tvůrčí, její sílu konstruktivní? To co se nás po prvé jako krutý upír zmocnilo ve Florencii a co jsme nazvali "českým problémem savonarolovskÝm", škrtí násznovu: proč české zanícení náboženské znamená vždy jenom fanatismus učení a skoro nikdy schopnost umělecké inspirace? Nejsme se SVÝmi českými rozpory a úzkostmi je24 ště hotovi, když vstupujeme v pravé lodi dómu do