problém anonymity uměleckých děl gotických. Čún dále tím více. jest patrno, že bychom se sotva dobrali jádra otázky, kdybychom fresky v Cappe/ione označili, jedmým autorským jménem, za něž býval navrhován giottovec z Rimini, G i ova nni Bar o n z i o. O tomto trojdílném cyklu tolikerých výrazových možností a několikeré intonace pracoval dojista velký mistr, nikoliv však jediný. Uprostřed XIV. věku, asi po smrti patriarchy Giotta, za prvního patetického rozmachu kultu světce tolentinského, rozbil v Cappellone svůj stan, obklopen žáky a pomocníky, neznámý umělec. Vyšel snad přímo ze .školy Giottovy a nezůstal ve vývoji nedotčen asi ani malířskou mystikou sienskou. Když se pustil v Tolentině do díla, stál jistě na nejvyšším rozpětí tvůrčích sil. Nevíme, zda si vyhradil pro sebe sama vrcholné výjevy náboženské ekstase, či zda je popustil některému z mladších druhů, aby ukázal celé své umění ve scénách hromadných dramatického tempa. A hle, v této l30lidaritě gotické dílny se nerozpadly fresky, stvořené několika malíři, v individuální překážející si celky, nýbrž vznikl výtvor jednotný, jako by sám patron svatyně bděl nade všemi pracovní~y a žehnal jim všem touž inspirací. Podobně stál sv. Mikuláš Tolentinský později při stavitelích, kteří od gotiky až do pozdního baroku 17